Tofu: wat is het?

Samenvatting Artikel

Tofu wat is het feature image 01

Alles over tofu

Tofu: misschien heb je er al eens over gelezen en ben je benieuwd wat voor product dit precies is. Het kan ook zo zijn dat je er nog nooit van gehoord hebt. Tofu is een eiwitrijk product en komt van origine uit Azië. Tofu wordt vooral gebruikt in Japan en wordt in Indonesië ook wel tahoe genoemd. Tofu wordt gemaakt door het stremmen van sojamelk. Dit lijkt enigszins op hoe kaas wordt gemaakt. Er zijn diverse variaties. Zo heb je de normale tofu. Deze is wat steviger. Je hebt echter ook zachte tofu. Alle variaties smaken vrij neutraal en kunnen toegepast worden in diverse gerechten. In dit artikel vertellen we je hoe tofu gebruikt wordt, of het gezond is en wat de voordelen van tofu zijn. Lees snel verder en ontdek alles over tofu.

Hoe wordt tofu gebruikt?

Tofu is op diverse manieren in maaltijden te verwerken. Dit komt doordat het product over een vrij neutrale smaak beschikt. Als je losse stukken tofu wilt toevoegen aan gerechten, kun je vaak het beste voor de normale stevige tofu kiezen. Deze kun je gebruiken voor wokgerechten, maar ook in combinatie met noedels en in curry’s gebruiken. Zorg er wel voor dat je ze in sojasaus marineert om de tofu op smaak te brengen. Zachte tofu kun je het beste gebruiken voor gerechten waarbij je tofu wilt mengen. Zo kun je dit bijvoorbeeld in de soep gebruiken. Bak tofu niet zomaar om het vervolgens op te eten. Ook in de Aziatische keukens wordt tofu eerst gemarineerd voordat het in een gerecht verwerkt wordt. 

Is tofu gezond?

Misschien vraag je je af tot hoeverre tofu gezond is. Op dit moment is hier nog wel wat discussie over. Wat we in elk geval kunnen zeggen is dat tofu flink wat voordelen heeft voor je gezondheid. Zo beschikt tofu over vrij weinig calorieën. Het is wel rijk aan eiwitten en belangrijke mineralen en vitamines. Denk aan magnesium, ijzer, calcium en vitamines B1, B2 en B3. 

De vele voordelen van tofu

Tofu heeft verschillende soorten voordelen te bieden. Zo is het hoog in proteïnen. Het bevat alle 9 essentiële aminozuren, waardoor het een complete eiwitbron is. Eiwitten zorgen ervoor dat je lichaamscellen zich versterken en herstellen. Ook zijn ze essentieel voor de aanmaak van spierweefsel en een sterk lichaam. Het is laag in verzadigde vetten. Tofu bevat vrij weinig verzadigde vetten die slecht voor je cholesterol zijn. Ook is het een grote bron van ijzer. IJzer is belangrijk voor je rode bloedlichaampjes die zuurstof in je lichaam transporteren. Verder is tofu rijk aan calcium. Dit is van groot belang voor sterke tanden en botten. Ook is het een grote bron van magnesium. Magnesium is van belang bij een normale werking van de spieren en speelt een rol bij de overgang van zenuwprikkels. Kortom, tofu biedt je lichaam op verschillende manieren net even wat extra’s.

Probeer tofu eens in je maaltijden uit en ontdek wat tofu voor jouw lichaam kan doen.